Libre

biljarten-libre-01Bij het libre mag men vrij, zonder beperkingen, zoveel caramboles maken als men kan over het hele oppervlak van de tafel, uitgezonderd in de hoeken. Dit kan rechtstreeks van de tweede naar de derde bal gebeuren, of via één of meer banden.
Het enige vereiste is dat de speelbal de twee andere ballen raakt. De hoeken worden afgetekend met een kaderbak of librehoek en een wit potlood of stift met een schuine streep waardoor er een driehoek ontstaat. (op een 230 biljart is dit 17 cm) Hierin mogen maar twee caramboles gemaakt worden zonder dat één van de aanspeel-ballen de driehoek verlaat. Ze mogen er wel echter terug inkomen.
Om zoveel mogelijk caramboles te kunnen maken, moet men trachten de ballen zo dicht mogelijk bij elkaar te houden (verzamelen), liefst in de buurt van de korte band.
Voor beginnelingen wordt aangeraden verschillende verzamelstoten te oefenen die meer ervaren spelen kunnen tonen en uitleggen, of die in verschillende boeken over carambole-biljart te vinden zijn. Hier staan er een paar ter download aangeboden. En natuurlijk de lessen op onze pagina Lezen en Leren

Voor de liefhebbers: Het KNBB spel en arbitragereglement SAR 2015

Voor volledige uitleg en arbitrage zie: reglementen libre

Digiprove sealDe inhoudt op deze pagina van bv b.e.j.a. is Digiproved © 2015
Facebooktwittergoogle_pluspinterest

12 reacties op “Libre

  1. ik heb een vraag over biljarten als een speler stoot en de stootbal loopt via een andere bal over het groene deel van de band en valt vervolgens terug op het speelveld en de carambool wordt gemaakt telt deze ja of nee ?

  2. Bij onze biljartclub maakte ik voor de grap met de achterkant van de keu het laatste punt.

    Nu werd dit punt afgekeurd omdat ik de achterkant gebruikte.
    Kunt u mij zeggen in welk reglement dit staat, ik heb verschillende reglementen doorgezocht maar kan hier niets over vinden.

    1. De speelbal mag alleen in beweging worden gebracht door de pomerans van de biljartkeu, dus niet met de achterkant of andere delen van de keu. Dus ook niet met de handen of een bezemsteel! Spelen met de achterkant van de keu is natuurlijk ook minachting van de tegenstander en het dure materiaal!

  3. Als iemand al vijf carambole’s heeft gemaakt en dan pas word het geconstateerd dat hij met de verkeerde bal heeft gespeeld, mag hij die carambole ook tellen?

    1. Alle caramboles die zijn gemaakt voordat de constatering werd gedaan dat er met de verkeerde bal werd gespeeld moeten worden genoteerd.

      Zie je bij de eerste carambole al dat er met de verkeerde bal werd gespeeld wordt er niets (NUL) genoteerd. Wordt dit bij de tiende carambole geconstateerd dan wordt er NEGEN (alle voor de constatering gemaakte caramboles) genoteerd.

  4. Als tijdens het librespel de speelbal twee keer wordt gespeeld, wat mag een scheidsrechter dan doen?

    Hij zal de carambole afkeuren en aangeven noteren speler a enz.

    De speelballen zijn echter door handelen van speler a in een ongunstige positie gekomen.

    Mag de scheidsrechter de ballen terugleggen in de oude situatie voor dat de tweede keer de ballen werden geraakt?

  5. Het volgende deed zich laatst voor.
    De nummer een van ons had zijn partij beëindigd en de tegenstander had de nastoot. De arbiter legt echter de speelbal van de speler op de middelste stip en de andere rechts zodat de speler met de verkeerde bal speelt. Dit werd geconstateerd door de tegenstander nadat de eerst carambole was gemaakt, wat zijn nu de spelregels in deze.

    Groeten Sjef

    1. Als de speler bij zijn tweede stoot de juiste bal speelt, dan mag de arbiter deze niet (meer) aftellen.
      Echter hier spreken we van een fout van de “arbiter”, en zou ik kiezen voor doorspelen met de verkeerde bal, mits de tegenpartij geen bezwaar maakt.
      De regels zijn: Als de speler heeft gestoten en de arbiter ziet dan pas dat de verkeerde bal is gespeeld, dan dient hij deze af te tellen. Stel dat de arbiter dit pas merkt, nadat de speler alweer voor de tweede keer heeft gestoten, dan moet het eerste punt gehonoreerd worden.
      Stoot de speler ook een tweede keer met de verkeerde bal af, dan annonceert de arbiter “Noteren, 1, naam speler, 1”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *