Een misverstand dat gemakkelijk ontstaat

foutjeIn reglementen kun je veel regelen. Maar hoe goed en uitgebreid je dat ook probeert te doen, er blijven altijd misverstanden mogelijk. Als zo’n misverstand een beetje voor de hand liggend is, probeer je het reglement beter dicht te timmeren. Je kunt echter onmogelijk alles, wat mogelijkerwijs zou kunnen voorkomen, voorzien.

Een lezer schreef mij over een aardig voorbeeld van een artikel waaromtrent misverstanden leven. Het gebeurde tij dens een finalewedstrijd. Speler A maakt een carambole en de arbiterannonceert ‘één’. De volgende stoot is mis. De arbiter, wellicht even afgeleid, annonceert vervolgens ‘noteren, nul de heer A, nul’, Foutje! Kan gebeuren, komt ook wel vaker voor Speler A maak de arbiter opmerkzaam op de vergissing. De arbiter realiseert zich dat de annonce inderdaad niet juist was en annonceert nu herstel, noteren één de heer A, één’. Correct opgelost. Maar nu komt speler B in het geweer ‘Zegt tegen de arbiter dat kun je nu wel doen, maar dat mag niet meer, want ik had inmiddels al afgestoten en zelfs een carambole gemaakt’. Het eind van het liedje is dat de arbiter de ‘herstel annonce’ weer herroept en de carambole weer wordt afgetrokken. De briefschrijver is van mening dat speler B het mis had en vindt het niet sportief. Laten we het op een misverstand houden.

De briefschrijver heeft natuurlijk gelijk als hij stelt dat er verkeerd is gehandeld. Speler B heeft waarschijnlijk wel eens horen praten over artikel 5506 van het Spelen Arbitrage Reglement (SAR). Heeft daaruit opgemaakt dat een beslissing van de arbiter niet meer mag worden herroepen, als er al weer is afgestoten. Dat is niet helemaal juist geïnterpreteerd. De tekst luidt ‘als een carambole ten onrechte is geteld, mag de arbiter zijn beslissing herroepen, mits de speler zijn beurt nog niet heeft vervolgd’.

Maar hier is geen carambole ten onrechte geteld. Speler A heeft wel degelijk een geldige carambole gemaakt, die door de arbiter ook is geteld. Toen speler A daarna miste, had de annonce dus moeten luiden: ‘noteren, één de heer A, één’. De arbiter vergiste zich echter en zei nul. Dat speler A hem er vervolgens op opmerkzaam maakt, is zijn goed recht en ook terecht. De eerste herstel annonce is dan ook volkomen correct. De arbiter kan ook, misschien zou dat nog wel beter zijn, speler B vragen om even te stoppen, zodat de arbiter zich er van kan overtuigen dat de tellijsten het scorebord gecorrigeerd worden. Het is hier geen ten onrechte getelde carambole zoals in art. 5506 wordt bedoeld. De arbitrage is correct en een vergissinkje als dit mag altijd worden hersteld, als de vergissing nog onbetwistbaar kan worden vastgesteld en de partij nog niet is afgelopen.

Het is mij niet bekend of de arbiter in kwestie een ‘opgeleide’ arbiter is. Een opgeleide arbiter behoort dit te weten. Betreft het een goedwillende clubgenoot, die bijspringt en evenals speler B wel vaag iets weet maar niet het fijne, misschien kan er dan binnen hun vereniging wat aandacht worden besteed aan reglementenkennis. Clubgenoten die een handje willen toesteken, zijn waardevol en moeten worden gekoesterd.

Bron: Biljart totaal (maart 2013)
Auteur: Piet Verhaar
Email: pietvangerte@hotmail.com

*** Schrijven, tellijst en scorebord *** Index *** Een schoonmaakactie met hindernissen ***

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *