Keu vasthouden

voorhand-01Er zijn vele manieren om de biljartkeu vast te houden. De uitgangspositie is de vlakke hand die op het biljart ligt. Een andere uitgangspositie is uw wijsvinger de biljartkeu te laten omvatten terwijl de de top van de keu rust op de duim (Centrale brug). Voor weer een andere uitgangspositie schuift u uw middelvinger onder de biljartkeu door.

 

 

centrale brug
De brug waarbij de speelbal op de horizontale hartlijn wordt geraakt
Lage afstoot met platte keu
Lage afstoot met platte keu

Hoge afstoot platte keu
Hoge afstoot platte keu
Afstoot over een bal
Afstoot over een bal
Brug om te trekken, achterkant van de keu iets hoger
Brug om te trekken, achterkant van de keu iets hoger
Hoge brug platte keu
Hoge brug platte keu
Korte trekstoot
Korte trekstoot
De korte brug
De korte brug
Brug op de band
Brug op de band
Lage brug aan de band
Lage brug aan de band
De snooker brug
De snooker brug

De achterhand en handzetting

De positie van de achterhand en onderarm bepaalt of je neutraal, opwaarts dan wel neerwaarts afstoot.

Opmerking:

  1. Een losse achterhand zal de baan van de speelbal, na botsing met bal twee, verlengen, heel goed voor figuren waarbij de speelbal een grote afstand af moet leggen.
  2. Een vaste achterhand zal de baan van de speelbal, na botsing met bal twee, verkorten, de afstand die de speelbal aflegt zal minder zijn.
  3. Meer pols zal meer actie van de speelbal veroorzaken, dat is het beste voor tollende figuren met effect, diepe trekstoten, volledig doorgaande bewegingen etc.
  4. Minder actie van de pols geeft minder actie van de speelbal, dat is goed voor figuren die een korte hoek nodig hebben, figuren zonder zijeffect etc.
  5. HET VASTHOUDEN: losjes vasthouden is het beste voor meer actie van de speelbal zoals bij diepe trekstoten en volledig doorgaande beweging, bij deze greep houdt men de keu tussen duim en wijsvinger en de overige drie vingers losjes onder de keu, niet gespannen, een gespannen greep kan worden gebruikt om de speelbal van richting te veranderen.
  6. DE AFSTOOT: de onderarm vanaf de elleboog moet makkelijk bewegen net als bij een slinger van een klok, de elleboog en de bovenarm mogen niet worden bewogen, de keubeweging komt deels vanuit de onderarm en deels vanuit de pols, de keu zou moeten versnellen wanneer de pomerans contact met de speelbal maakt, een vrije beweging is gewenst zonder dat de spieren de doorgaande beweging beperken, zeg soms iets tegen uzelf voordat u de speelbal raakt; lang, door de bal stoten, hand laten liggen, enz. enz.
  7. DE VOORHANDZETTING (BRUG): bij de meeste figuren is de voorhandzetting ongeveer 20 tot 25 centimeter van de pomerans verwijderd, maar als de figuur het vereist slechts ongeveer 10 cm, doe dat dan, het zal het meest accurate zijn. Wat u als basis nodig heeft zijn 3 of 4 verschillende voorhandzettingen.

DE HOUDING: de gemiddelde biljarter heeft zijn voeten niet op de juiste positie of heeft zijn gewicht niet correct verdeeld, Ik heb mijn hele biljartleven mijn gewicht op de voorste in plaats van op de achterste voet te laten rusten! Hoewel bij een speler hoogte, houding en keulengte kan variëren blijft het toch heel moeilijk om algemene regels voor een ieder te geven over dit onderwerp.

  1. Buig voorover en blijft ontspannen.
  2. Probeer de onderarm loodrecht in de richting van de keu te houden als de pomerans op de tweede bal gericht is.
  3. Pas de achterste voet lichtelijk aan bij uw achterhand.
  4. Leun niet voorover en verplaats uw lichaam om het zo ontspannen mogelijk te hebben.
  5. Uw lichaamsgewicht moet zo veel mogelijk over beide voeten worden verdeeld met het meeste gewicht op de achterste voet.

TIP: Mijn opa zei ooit eens dat de keu het beste lichtjes wordt vastgehouden aan de basis. Een lichte grip geeft je een natuurlijke afstoot en het juiste effect dat je aan de bal wil geven. Een vaste grip maakt de speelbal dood, het effect zal er niet uitkomen zoals het hoort. 

De achterhand
De achterhand
Neutrale afstoot - figuur A
Figuur “A”: de achterhand wordt zodanig geplaatst, dat de onderarm evenwijdig met de tafel loopt, als de pomerans contact met de bal maakt, dit zullen wij de neutrale positie noemen.
Opwaardse afstoot - figuur B
Figuur “B”: de achterhand wordt hier meer naar achteren geplaatst dan bij de neutrale positie waardoor er een hoek van de onderarm ontstaat, dit creëert een opgaande lijn in het  doorgaan van de keu (zie stippellijn) dit veroorzaakt, dat de speelbal zich anders gedraagt, hierdoor slaat de speelbal korter af.

 

Neerwaardse afstoot - figuur C
Figuur “C”: de neergaande afstoot ontstaat als de achterhand naar voren wordt geplaatst en creëert een doorgaande beweging waarbij de keu naar beneden gaat. Hierdoor slaat de speelbal langer af.

 

Opmerking: als u een neutrale afstoot heeft gebruikt voor een bepaald figuur… en u verandert onbewust de achterhand, dan zal dit de looplijn van de speelbal veranderen, tjonge! Nog een hulpmiddel om het leven te veraangenamen, er volgen nog enige  voorbeelden.

Het ritme: Haal de keu bij de laatste warming-up beweging voor de afstoot niet te snel terug, doe het langzaam en haast u niet, ga volledig terug en verkort de stootlengte niet.


Positie van het hoofd
Positie van het hoofd

Het is belangrijk om tijdens het biljarten de juiste lichaamshouding aan te nemen. Uw bovenlichaam en hoofd dienen precies boven de biljartkeu geplaatst te zijn. De voeten moeten niet verkrampt zijn, en in een hoek van ongeveer 45 graden in verhouding tot de biljartkeu lijn geplaatst worden. Uw losse hand dient zich exact boven de voet te bevinden.

Om af te stoten zijn er diverse manieren. U kunt bijvoorbeeld de biljartbal raken op de horizontale en verticale middenas. Hierdoor rolt de biljartbal zonder effect. Als u hoog afstoot krijgt de biljartbal een loopeffect. Bij een lage afstoot krijgt de biljartbal een terugloop effect.

Er zijn drie manieren om de speelbal in beweging te krijgen:

Doorschieten: de biljartkeu zonder terugtrekken ver naar voren bewegen (haast alsof de biljartbal die u raakt er niet ligt);
Tikken: de biljartkeu naar voren bewegen en direct weer terugtrekken;
Slaan: de biljartkeu naar voren bewegen en de biljartkeu vervolgens abrupt stoppen.

TIP: HET EFFECT; Bij de meeste figuren dient u de speelbal in de horizontale hartlijn of lager te raken, probeer geen hoog effect aan de speelbal te geven, omdat deze een grote boog maakt en een onnatuurlijke hoek van de band af maakt.

Effect zone
De “A” zone zal zich met minder effect op de derde band ontwikkelen, als u de speelbal buiten deze “A” zone raakt zoals bij 7.00 of 11.00 uur dat zal op meer effect op de derde band zorgen. (ook om 1.00 of 5.00 uur).
Gebruik wat pols bij het afstoten.
Pomerans nummers
Gevonden informatie met betrekking tot de pomeransdikte voor speelbal locaties is niet gemakkelijk, dus deze tekening zal nu worden gebruikt als een criterium.
Noteer alstublieft, dat drie pomeransdikten effect vanaf nu een “3” is en wordt beschouwd als maximaal zij, of maximaal hoogte effect.

 

Door: Terry van Erp © B.V. B.E.J.A.

“Iemand die zijn biljartgeheimen in zijn graf meeneemt pleegt een egoïstische daad”

PS: Dat is ook de reden waarom ik deze website heb gemaakt.

Digiprove sealDe inhoudt op deze pagina van bv b.e.j.a. is Digiproved © 2015
Facebooktwittergoogle_pluspinterest

7 reacties op “Keu vasthouden

  1. Hallo Terry,

    Volgens mij is de voorstelling die je geeft voor het richtpunt bij trekstoten anders dan ik eerder heb gelezen.
    Ik ben beginneling en heb iets gelezen bij Bommeltje over hoeksplitsing, daarbij worden lijnen getrokken
    van de middelpunten van bal 1 en 3 gericht naar het middelpunt van bal 2.
    Op de omtrek van bal 2 zijn dan twee punten waar die lijnen doorheen naar het middelpunt van bal 2 gaan.
    Het midden tussen die twee punten zou dan het richtpunt zijn.
    Of dit nog verschil geeft met het raakpunt weet ik niet .

    Met vriendelijke groet,
    Bert.

    1. Ik kan op deze pagina niet de informatie vinden waar je het over hebt. (laat even weten welke info)
      Maar met trekstoten is het zo dat je richtpunt op bal 2 is waar deze in een rechte lijn ligt met bal 3. Dus de denkbeeldige hartlijn door bal 2 en 3. Dat we daar zelf in de uitvoering vaak een kleine afwijking aan toevoegen door onbedoeld minimaal effect mee te geven maakt het alleen maar moeilijker.
      Probeer maar een de rode bal op de midden acquit, de witte bal op de onder-acquit, en je speelbal precies in die lijn er tussen op 10 cm van de rode. (eventueel door de keu er zachtjes tegenaan te rollen, om de ballen in een strakke lijn plaatsen)

      Maak nu je trekstoot, na de carambole moet rood via de korte (boven)band op en neer, en dus ook bij de 2 witte ballen verzameld dicht bij de onder-acquit liggen. Met deze oefening kom je er snel achter hoe moeilijk het is om precies recht en zuiver te stoten.

      Je kan het beste eerst een paar keer met 2 ballen enkel de trekstoot oefenen, dan heb je ook wat gevoel van het tempo wat je de rode bal moet meegeven.
      Zal hier binnen kort wat foto’s en een video van maken.

      Groeten Terry van Erp

  2. Beginner biljarten 87 jaar:
    Lees niets over een keu o.a.
    -Keu pommerans gewicht wat bij je leeftijd en beginner behoort.
    Waar kan men het vinden?

    1. Beste Willem,

      Er is wel een en ander over geschreven natuurlijk, maar dit is zeer persoonlijk. Wil je libre gaan spelen of driebanden? Voor libre denk ik aan tussen de 460 en 480 gram, voor driebanden aan 500 tot 530 gram.

      Lees deze columns een door, en zeker ook “lezen en leren” daar staat een hoop leerzame stof.

      Met sportieve groet en vast de beste wensen voor 2017,
      Terry van Erp

    1. Beste Auri,

      Volgens de reglementen niet, lijkt me ook niet wenselijk. Biljarts, ballen en lakens zijn dure en kwetsbare spullen. Stoten met een ander voorwerk dan de pomerans met de kans op schade aan die spullen is respectloos.
      Dus nooit doen!

      Met sportieve groet,
      Terry van Erp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *